A magyarországi középiskolák 1990 óta biztosítják a hátteret az AFS programjaihoz. Az iskolák részvétele elengedhetetlen a diákok programjának sikerességéhez, hiszen keretet adva a diák napjainak, a magyar kultúrával, a magyar nyelvvel és a magyar diáktársakkal való ismerkedésre is lehetőséget biztosítanak.
A diákok a napjaik nagy részét az iskolában töltik, az itt látott, tapasztalt dolgok meghatározzák jó vagy rossz közérzetüket, befolyásolják azt a képet, amit magukkal visznek az AFS-ről, az országunkról, amikor visszatérnek hazájukba. Az AFS nemzetközi alapszabályai közé tartozik a kötelező iskolalátogatás.

A fogadócsalád az általa legalkalmasabbnak ítélt iskolába íratja be a diákot, de az AFS Magyarország is segít a cserediák beiskolázásában, hivatalosan is megkeresi az iskola igazgatóját, s kéri a diák felvételét.

Az AFS Magyarország céljai között nem csak az szerepel, hogy a diák beilleszkedjen az iskolába és jól érezze magát az intézményben, hanem az is, hogy az iskola is minél többet profitáljon a külföldi diákok fogadásából. Bátorítjuk az iskolákat, hogy szólaltassák meg a diákokat minél gyakrabban a tanórákon (földrajz, történelem, nyelvórán…), beszéltessék saját országáról, ezzel is színesebbé, érdekesebbé téve a tananyagot a magyar diákok számára.

11056607_1092216550802467_1927343226929297497_o

Számadóné Bíró Alice - Budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium

“Nagy öröm volt számomra, hogy a tavalyi tanévben osztályomhoz csatlakozott egy izlandi diáklány is vendégtanulóként. Elisa Hermundordottir sokat segített a diákok szemléletének alakításában, a közösségi lét erősítésében, az apró mindennapi sikerek megélésében, és természetesen a nagyvilág megismerésében. Érdekes történetei, beszámolói és prezentációi közel hozták a diákok számára a nagyvilág egy másik részét, rávilágítva a közös vonásokra, illetve a helyi sajátosságokra, különlegességekre. Sokat gazdagodtunk jelenlétével, osztályunk szerves részévé vált a sok közös program révén, és várjuk, hogy újra találkozzunk vele, mint régi baráttal.”

Az iskola és az AFS

A külföldi diákok iskolai beíratása több, mint egy egyszerű tanuló felvétele az egyik osztályba. Ez a lépés egyértelmű nyitás az iskola vezetősége részéről, hogy a tanulók, a pedagógusok, a szülők valami olyat tapasztaljanak meg a mindennapjaikban, ami interperszonálisan fejleszti, előbbre viszi őket. Egy külföldi diák jelenléte nagyon sok mechanizmust beindít a felszín alatt. A magyar gyerekek toleranciát, elfogadást, alkalmazkodást tanulnak a külföldi társuk segítése, befogadása közben. Testközelből tapasztalhatnak meg olyan kulturális különbségeket, hasonlóságokat, amihez másnak külföldön kell élnie vagy dolgoznia, hogy ilyen szinten megélje ezeket a pillanatokat. A gyerekek és a tanáraik között olyan életre szóló barátságok, kapcsolatok alakulhatnak ki, amiknek eszmei értéke felbecsülhetetlen.

Az AFS nyújtotta interkulturális tanulás előnyei egyértelműek az iskolában, de ugyanilyen hasznos a mindennapi életben. Az ember megtanulja a kulturális különbségeket objektívebben kezelni és értékelni. Az interkulturális tanulás toleranciát, megértést és tiszta kommunikációt közvetít, aminek célja, hogy eljussunk ahhoz a felismeréshez, hogy egy másik kultúra nem jobb vagy rosszabb, csak más.

Az osztályom nemcsak egy új kultúrát ismert meg, hanem egy nyitott, pozitív, kihívásokat kereső életszemléletet is.

“Szaktanárként felbecsülhetetlen előnyt jelentett az, hogy Vitoria a spanyol órákon anyanyelvi szómagyarázatokkal, kiselődásokkal segítette az órák menetét, és egy éven keresztül valódi társalgási lehetőséget biztosított a magyar diákok számára. Osztályfőnökként azt láttam, hogy Vitoria sugárzó, életvidám személyiségén keresztül az osztályom nemcsak egy új kultúrát ismert meg, hanem egy nyitott, pozitív, kihívásokat kereső életszemléletet is. Szoros barátság alakult ki közte és az osztály között, ennek példája, hogy egy évvel később, az osztály szalagavatójára visszautazott Magyarországra, hogy velünk együtt ünnepelhessen.”